کارگاه آموزشی «هر عکس، شروع یک روایت» با حضور سیفالله صمدیان، ساعد نیکذات، مهرداد زاهدیان، سعید فلاحفر و اسماعیل عباس در سالن امیرخانی در خانه هنرمندان برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در کارگاه آموزشی «هر عکس، شروع یک روایت» از سلسله کارگاههای بخش عکس جشنواره سینماحقیقت، که روز دوشنبه ۲۴ آذر برگزار شد، نسبت […]
کارگاه آموزشی «هر عکس، شروع یک روایت» با حضور سیفالله صمدیان، ساعد نیکذات، مهرداد زاهدیان، سعید فلاحفر و اسماعیل عباس در سالن امیرخانی در خانه هنرمندان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در کارگاه آموزشی «هر عکس، شروع یک روایت» از سلسله کارگاههای بخش عکس جشنواره سینماحقیقت، که روز دوشنبه ۲۴ آذر برگزار شد، نسبت میان عکاسی و سینمای مستند، محور اصلی نشستی بود که در آن سینماگران و عکاسان با تأکید بر «نگاه»، «فرآیند» و «ایده»، از نقش الهامبخش عکس در شکلگیری سینمای مستند سخن گفتند و بر ضرورت عبور از نگاه صرفاً آموزشی و رسیدن به درک عمیقتر از سینما تأکید کردند.
مهرداد زاهدیان در ابتدای این نشست با اشاره به مفهوم «توالی» گفت: بحث توالی، بحثی مفصل و بنیادین است، اما اساس آن از اینجا شکل میگیرد که عکاسی نقطه آغاز سینمای مستند محسوب میشود. نمونههای فراوانی وجود دارد که فیلمهای مستند بر پایه یک یا چند عکس ساخته شدهاند. سینماگران هنگام تولید اثر، در واقع فریمهایی را میسازند که ریشه در نگاه عکاسانه دارد.
سعید فلاح فر نیز به اهمیت پیوند عکاسی و سینما اشاره کرد وگفت: برگزاری این دوره به شرط انکه ادامه پیدا کند و هر سال گستردهتر شود میتواند تاثیرگذار باشد.
در ادامه، ساعد نیکذات که تجربه فعالیت همزمان در عکاسی و سینما را دارد، تأکید کرد: من عکاسی را ابزاری در اختیار سینما نمیدانم. به عقیده من، عکس دستیار سینما نیست بلکه الهامبخش آن است. عکس ثبت یک لحظه است و کارگردان با دیدن این تصویر، پیوندی ذهنی برقرار میکند که میتواند مسیر شکلگیری یک فیلم را روشن کند. اینجاست که میتوان فهمید سینما چگونه از عکاسی الهام میگیرد، نه اینکه صرفاً از آن استفاده کند.
اسماعیل عباسی نیز با اشاره به عکس مستند گفت: این اشتباه وجود دارد که عکس مستند جدا از سینما است اما این دید هنرمندانه است که میداند چنین چیزی وجود ندارد و هر دو یک قاب را روایت میکنند یکی با عمق بیشتر و در سکون و دیگری در حرکت و با قصهپردازی.
سیفالله صمدیان نیز با اشاره به فضاهای آموزشی گفت: امروز بیشتر شبیه سیستمی است که میخواهد صرفاً وظیفهای را انجام داده باشد، نه اینکه نگاه عمیق و خلاقانه را در هنرجو پرورش دهد.
زاهدیان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت «فرآیند» در سینما بیان کرد: آنچه در عالم سینما باید جدی گرفته شود، فرآیند شکلگیری اثر است. عکاس نگاهی دقیق، متمرکز و عمیق به سوژه دارد، در حالی که در سینما، روایت در اولویت قرار میگیرد. اگر سینماگر بتواند نگاه عکاسانه را با روایت سینمایی پیوند بزند، به رابطهای عمیق و درست میان این دو هنر خواهد رسید.
عباسی همچنین به محتوای یکی از آثار مکتوب خود اشاره کرد و گفت:در کتاب من، یک مجموعه عکسِ سیکوئنس با فیلم مقایسه شده و این نسبت از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه نشست، سیفالله صمدیان با رد مقایسه مستقیم میان عکس و سینما گفت: برای من اساساً مقایسهای میان عکس و سینما وجود ندارد. اینجا سینما حقیقت است و وقتی در این فضا قرار میگیریم، سینماگر هستیم. هدف ما بررسی نشانههایی است که به ساختهشدن فیلم کمک میکند تا بتوانیم به نگاه درستتر سینمایی برسیم.
در بخش پایانی، مهرداد زاهدیان با اشاره به ماهیت این رویداد گفت: این جشنواره، نمایشگاه عکاسی نیست، بلکه تمرینی جدی برای نگاهکردن به سینمای مستند است. در این مسیر، یک نکته اساسی مطرح شد؛ در عکس مستند «تکست» اهمیت بالایی دارد، اما در فیلم سینمایی «ایده» اصل است. حذف تکست و کلیدواژهها میتواند مخاطب را از درک درست سینما محروم کند.
سیفالله صمدیان در پایان این نشست خطاب به شرکتکنندگان گفت: بیشتر کار کنید و بیشتر تلاش کنید. اگر رقابتی وجود داشته باشد، تنها رقیب واقعی شما خودتان هستید.
کد خبر ۶۶۹۱۴۸۴
آزاده فضلی
-
معرفی استادان و کارگاههای آموزشی جشنواره «سینماحقیقت»
-
معرفی داوران بخش مجموعه عکس مستند «سینماحقیقت»
-
انتشار فراخوان بخش عکس جشنواره «سینماحقیقت»
-
ضرورت پرورش نگاه مستندنگر؛ عکس میتواند الهامبخش فیلم باشد
-
فراخوان پنجمین جشنواره بعثت منتشر شد
-
بدری: شبکه مخابراتی نمین توسعه می یابد
-
فرو رفتن کامیون در عمق زمین در اهواز
-
افزایش حفاظت از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد با ساخت و تکمیل ۳ پاسگاه
-
شهرک ایثار شهر بیرم فارس زیر آب رفت
-
ارزآوری ۵.۳ میلیارد دلاری آهن و فولاد در ۸ ماه
-
کمک ۵۰ میلیارد ریالی حامیان نیکوکار به ایتام نیازمند ایوانی
-
آخرین وضعیت راههای مواصلاتی هرمزگان؛ انسداد محورها و توقف تردد دریایی
-
تشکیل ستاد رمضان بهزیستی برای همافزایی ملی و تقویت مشارکتهای مردمی
-
کشف راز ارتباط عکاسی و مستند در روایت؛ آیا عکس پدر سینمای مستند است؟
-
وضعیت رودخانه خشک شیراز پس از ۱۸ ساعت بارندگی
-
بارش برف صدرا و قلات شیراز را سفیدپوش کرد
-
شهادت ۳ مامور انتظامی در درگیری با اشرار مسلح در فهرج
-
وقوع بارشهای سیلابی در راه ۴ استان؛ کاهش تدریجی بارندگی از هفته آینده
-
بهترین تصمیم «اوسمار» برای پرسپولیس/نیاز سرخپوشان برای نیم فصل مشخص شد
-
ایران در حاشیه تجارت جهان؛ سهم ۰.۳۷ درصدی و شکست در کریدورها
-
بازگشت ترکیب اصلی استقلال در دیدار با المحرق
-
جزئیات تکان دهنده از پرونده کشف ۳ تن گوشت حیوانات تکسمی در تهران
-
میرحسینی: باران و برف در یزد از امروز شدیدتر میبارد
-
زمان اوج بارندگی ها در خراسان جنوبی اعلام شد؛ پیش بینی بارش برف سنگین
-
روزنامههای ورزشی سهشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴
-
روزنامههای اقتصادی سهشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴
-
روزنامههای صبح سهشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴
-
روزنامههای ورزشی دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
-
روزنامههای اقتصادی دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
- تور شفق قطبی
- تعمیر کامپیوتر تهران
- ایمپلنت دندان
- استعلام شرکت با کد ملی
- آلپاری
- تبلیغات گوگل ادز
- فروش خودرو کارکرده
- خرید دستگاه تصفیه آب
- تبلیغ در گوگل
- چاپ کارت ویزیت
- سرور اچ پی
- تور شفق قطبی اقساطی
- خرید دام زنده
- مهرینو
- تهران تایمز
- روزنامه آگاه





























