ویژگی مهم تئاتر کودک یعنی «تخیل، خلاقیت و سادگی روانی»
ویژگی مهم تئاتر کودک یعنی «تخیل، خلاقیت و سادگی روانی»

کارگردان مطرح تئاتر و سینمای کشور گفت: تئاتر کودک و نوجوان در ایران هنوز به جایگاه واقعی و درخور خود نرسیده، متأسفانه این‌گونه نمایشی از ابتدا به‌ درستی مورد توجه قرار نگرفته است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، کوروش نریمانی نویسنده و کارگردان مطرح کشور، امسال به عنوان داور سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک […]

ویژگی مهم تئاتر کودک یعنی «تخیل، خلاقیت و سادگی روانی»

کارگردان مطرح تئاتر و سینمای کشور گفت: تئاتر کودک و نوجوان در ایران هنوز به جایگاه واقعی و درخور خود نرسیده، متأسفانه این‌گونه نمایشی از ابتدا به‌ درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، کوروش نریمانی نویسنده و کارگردان مطرح کشور، امسال به عنوان داور سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان انتخاب شده و حضور وی در همدان فرصتی شد تا با این چهره سرشناس گفتگویی انجام شود.

نریمانی سابقه نویسندگی و کارگردانی در حوزه‌های مختلف تئاتر و تلویزیون را دارد و همکاری با دیگر چهره های برجسته همچون مرضیه برومند و اصغر فرهادی و نویسندگی سریال پرمخاطب پایتخت را نیز در کارنامه دارد.

وی با حضور در کمیته اطلاع‌رسانی سی‌امین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، از تجربیات خود در این عرصه می‌گوید:

نظرتون درباره تئاتر کودک و نوجوان؟

نریمانی: تئاتر کودک و نوجوان در ایران هنوز به جایگاه واقعی و درخور خود نرسیده، متأسفانه این‌گونه نمایشی از ابتدا به‌ درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در کشور ؟

نریمانی: تئاتر کودک و نوجوان باید با تخیل همراه باشد، اما در حال حاضر هم در بحث تخیل و هم در زیرساخت‌های اجرایی با کمبود جدی مواجه هستیم در حالی که کشورهایی که صاحب تئاتر هستند، آموزش را از کودکی آغاز می‌کنند.

چرا تئاتر کودک و نوجوان مهم است؟

نریمانی: بسیاری از اندیشمندان، بهترین بازیگران تئاتر و سینما را کودکان می‌دانند، کودکان در خانه با چند بالش و اسباب‌بازی، تئاتر واقعی خلق می‌کنند. آن‌ها کاراکتر را باور می‌کنند، تخیل می‌سازند و فضا خلق می‌کنند، در حالی که ما بزرگ‌ترها قدر این توانایی را کمتر می‌دانیم.

از استانداردهای تئاتر کودک و نوجوان بگویید؟

نریمانی: علاوه بر معیارهای یک اثر هنری، تخیل، خلاقیت و سادگی روانی در کارهای کودک بسیار اهمیت دارد، اما مهم‌تر از همه عبور از ذهن کودک و بازگشت به اوست، نباید روی منبر بنشینیم و مخاطب را نصیحت کنیم.

نقش آموزش در تئاتر کودک؟

نریمانی: آموزش باید در دل یک اثر باشد و به شکلی جذاب، حرفه‌ای و هنرمندانه به کودک و نوجوان منتقل شود، اما سال‌ها این مسیر را برعکس رفته‌ایم.

نقش کودک در قصه ها؟

نریمانی: کودکان امروز آگاه‌تر و پرسش‌گرتر از گذشته‌اند، کودکان قصه‌ها را نقد می‌کنند از قصه‌های مذهبی و شاهنامه گرفته تا قصه‌های روزمره. ذهنشان آماده ساختن قصه‌های فانتزی و نو است، در حالی که ما در سینما و تئاتر به تکرار افتاده‌ایم چون تخیل نمی‌کنیم.

تجربه جشنواره تئاتر همدان را داشته‌اید؟

نریمانی: امسال اولین دوره‌ای است که در جشنواره شرکت می‌کنم و بسیار خوشحالم، معتقدم هر اتفاقی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان رخ دهد، ارزشمند است و چه شهری بهتر از همدان برای برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری.

میزبانی مردم از جشنواره؟

‌نریمانی: مردم همدان استقبال خوبی از جشنواره دارند، کودکان با آرامش می‌نشینند و نمایش‌ها را دنبال می‌کنند و این برای پرورش نسلی با ذهن باز و خلاق موهبتی مهم است.

به گزارش خبرآنلاین، سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۵ تا ۲۰ آذرماه و با حضور ۴۸ گروه نمایشی از ایران و جهان در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین "همدان" در حال برگزاری است.

کد مطلب ۲۱۵۳۳۴۳

    خرید ارزان بلیط هواپیما از ۹۰۰ ایرلاین رزرو ارزان ۱.۵ میلیون هتل در سراسر دنیا خرید آنلاین بلیط قطار با بهترین قیمت انواع تورهای مسافرتی، برای هر نوع سلیقه اخذ ویزای آنلاین ۵۰ کشور در کوتاه‌ترین زمان صدور فوری انواع بیمه مسافرتی داخلی و خارجی
  • ویژگی مهم تئاتر کودک یعنی «تخیل، خلاقیت و سادگی روانی»

    ویژگی مهم تئاتر کودک یعنی «تخیل، خلاقیت و سادگی روانی»

  • ورود هیئت اقتصادی ازبکستان به شیراز؛ تقویت مسیرهای تازه همکاری صنعتی در فارس

    ورود هیئت اقتصادی ازبکستان به شیراز؛ تقویت مسیرهای تازه همکاری صنعتی در فارس

  • کشف ۷۲۰ تن آرد قاچاق در همدان

    کشف ۷۲۰ تن آرد قاچاق در همدان

  • «ابرسازه سبز» در قلب صنعت اهواز؛ مهارِ هوشمندانه غبار در فولاد خوزستان با «انرژی صفر»

    «ابرسازه سبز» در قلب صنعت اهواز؛ مهارِ هوشمندانه غبار در فولاد خوزستان با «انرژی صفر»