نمایش «داستان چوانگ تسو» به نویسندگی داریوش رعیت با کارگردانی حامد عقیلی براساس داستانی درباره چوانگ تسو، فیلسوف چینی نوشته شده است. روزی استاد چوانگ تسو خود را در خواب به شکل پروانهای میبیند. هنگامی که از خواب بیدار میشود، از خود میپرسد: «آیا من انسانی هستم که تنها در خواب خود را به شکل […]
نمایش «داستان چوانگ تسو» به نویسندگی داریوش رعیت با کارگردانی حامد عقیلی براساس داستانی درباره چوانگ تسو، فیلسوف چینی نوشته شده است. روزی استاد چوانگ تسو خود را در خواب به شکل پروانهای میبیند. هنگامی که از خواب بیدار میشود، از خود میپرسد: «آیا من انسانی هستم که تنها در خواب خود را به شکل پروانه دیدم یا پروانهای هستم که حال در رویای انسان بودن به سر میبرم؟»
داریوش رعیت با بسط این قصه و تبدیل آن به یک نمایشنامه مدرن روانشناسانه توانسته است متنی پیچیده در فضای مالیخولیایی خلق کند.
نویسندهای نزد روانشناس میرود و میگوید زنی در کمد خانه او زندگی میکند. تا اینجا مرد نویسنده به گمان روانشناس دچار توهم است و شاید خواب دیده است اما در ادامه داستان پیچیده میشود. زن به مرد میگوید که او روانشناس را خیال کرده و شاید روانشناسی است که نویسنده بودن را خیال کرده است. روانشناس درمییابد که مرد نویسنده همان زنِ در کمد است و کتابهای مرد نویسنده را او نوشته است…. و باز در ادامه میبینیم که مرد نویسنده، روانشناس است و روانشناس، بیمار اوست.
چوانگ تسو به عبارتی اولین آنارشیست تاریخ است و این نمایش بر علیه خودش طغیان میکند و هر بار به مخاطب نشان میدهد که هر کدام از شخصیتها می تواند خواب دیگری باشد و شاید همه خواب راوی که اکنون، خود در این نمایش است و برعکس، حتی چوانگ تسو راوی نویسندهای است که خواب میبیند چوانگ تسو است.
حامد عقیلی توانسته است با بهرهگیری از سه بازیگر توانا؛ اتابک نادری، آرش نوذری و پریزاد سیف فضایی فانتزی ایجاد کند. او به جای آن که متن پیچیده موجود را در فضای رئالیسم جادویی یا هر سبک اجرایی دیگر تبدیل به نمایشی سختفهم و کسالتبار کند با استفاده از فضای فانتزی توانسته است اثری سرشار از تعلیق و قابل فهم ارائه دهد.
عقیلی هسته اصلی نوشته رعیت را دریافته است و با سادگی و اجتناب از تفاخر، با تجربه عمل کرده است، به پیچیدگی متن اکتفا کرده و تلاش کرده است با هدایت درست بازیگران و تحلیل عمیق از متن و شخصیتها، نمایشی بیپیرایه و ظریف بر صحنه ببرد.
استفاده از نورهای مناسب و دکور مینیمال در ایجاد فضای خیالی کارآمد است و امکان درک بهتر نمایش را ایجاد میکند. سینا ییلاقبیگی که در طراحی دکورهای مینیمال و فکرشده، صاحب سبک است، در این نمایش نیز به غیر از طراحی صحنه، با بهرهگیری از قابها توانسته است در میزانسنها یاریدهنده کارگردان باشد.
اتابک نادری با بازی رئالیستی و تولید شخصیتی خشک و رسمی در برابر آرش نوذری با سابقه کمدی که این بار شخصیتی فانتزی و دوستداشتنی خلق کرده است، برهمکنشی متعادل همراه با تعلیق داستانی تولید کردهاند و پریزاد سیف با بازی میانه، فانتزی- رئالیستی، این برهمکنش را تکمیل میکند.
انتخاب بازیگران میانسال برای چنین اجرای پیچیدهای گذشته از بهرهگیری از تجربه این بازیگران بر بحران میانسالی و پرسشهای فلسفی این محدوده سنی نیز استوار شده و نمایش را باورپذیرتر کرده است. همچنین انتخاب جواد اسماعیلی با توجه به فیزیک و سن او یک دوگانگی بین واقعیت و خیال ایجاد کرده که در تولید اتمسفر و فضای نمایش جا گرفته است، اما پرفورمر، خانمی که نقش پروانه را با استفاده از کروگرافی با حرکات بدنی بازی میکند بسیار خام عمل کرده و حتی در مواردی باعث بیرون افتادن تماشاگر از فضای نمایش میشود. حذف این قسمت گرچه لطمهای به نمایش وارد نمیکرد ولی حضورش میتوانست بر امر تماشایی و تولید زیباییپسندی تأثیرگذار باشد که متاسفانه گویا حامد عقیلی در این قسمت آن سختگیری را که در بقیه اجزای نمایش داشته، نداشته است. چه در انتخاب پرفورمر و چه در طراحی حرکتها، تا جایی که در قسمتی از اجرا فرم سماع انجام میشود و در بقیه قسمتها نیز طراحی حرکات از آن پیچیدگی که در روایت و کارگردانی شاهدیم جا میماند.
طراحی لباس مانند طراحی صحنه مینیمال است و بدون آن که بخواهد توجهای بیش از اندازه از مخاطب جلب کند، کارا و همراه.
نمایش «داستان چوانگ تسو»، یک نمایش فلسفی است که پرسش بزرگی را مطرح میکند، این پرسش در روابط بین فردی حائز اهمیت است و مخاطب پس از دیدن اثر با یک پرسش فلسفی ژرف از سالن خارج میشود، اما با لبخند.
تئاتر حامد عقیلی، تماشاگرش را هم به خنده وا میدارد و هم به تفکر، در واقع باید گفت یک کمدی فلسفی بر صحنه تئاتر شهر است.
*منتقد تئاتر
۲۴۲۲۴۲
کد مطلب ۲۱۵۴۳۴۰
- خرید ارزان بلیط هواپیما از ۹۰۰ ایرلاین رزرو ارزان ۱.۵ میلیون هتل در سراسر دنیا خرید آنلاین بلیط قطار با بهترین قیمت انواع تورهای مسافرتی، برای هر نوع سلیقه اخذ ویزای آنلاین ۵۰ کشور در کوتاهترین زمان صدور فوری انواع بیمه مسافرتی داخلی و خارجی
-
قصه یک آنارشیست در تئاتر شهر
-
۱۲ روز جنگ روی بومهای شلاقخورده/ سیاه و سفید، سکوت و آشوب را روایت میکند
-
پشت پرده خلق آثار هنری/ «پشتِ بوم» جهان ذهنی هنرمندان را نشان میدهد
-
سن فقط یه عدده… اگر حسابت پُر باشه!/ «دیازپام»؛ کمدی جدید سینما
-
نامه خانه سینما به ریاست قوه قضاییه/ دفاع ما از همکاران بازیگرمان، فریادی برای حراست از حریم تمام شهروندان ایرانی است
-
دستگیری بازیگران در مهمانی شخصی، حرکتی آتش به اختیار بود/ چرا نام اختلاسگران و زمینخواران را رسانهای نمیکنید؟!

























