راه و راهسازی از محورهای مهم نوسازی در دوره قاجار بود و دولت وقت، با تکیه بر دانشآموختگان علوم جدید، به بهبود مسیرهای ارتباطی و تسهیل عبور کاروانها و مسافران توجه داشت. در همین چارچوب، مهندسانی که تحصیلات خود را در خارج از کشور به پایان رسانده بودند، مأموریتهایی در حوزه تسطیح و احداث راهها […]
راه و راهسازی از محورهای مهم نوسازی در دوره قاجار بود و دولت وقت، با تکیه بر دانشآموختگان علوم جدید، به بهبود مسیرهای ارتباطی و تسهیل عبور کاروانها و مسافران توجه داشت. در همین چارچوب، مهندسانی که تحصیلات خود را در خارج از کشور به پایان رسانده بودند، مأموریتهایی در حوزه تسطیح و احداث راهها بر عهده میگرفتند.
به گزارش خبرگزاریخبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بیستوسومین شماره از مجموعه «در قاب یک سند» همزمان با ۲۶ آذر، روز ملی حملونقل، به معرفی سندی درباره بهسازی و تسطیح راه ورامین و بلوک غار در دوره قاجار اختصاص دارد.این سند با عنوان «دستور کامرانمیرزا، ملقب به نایبالسلطنه امیرکبیر، به محمدحسینمیرزا مهندس برای تسطیح جاده ورامین و بلوک غار» در رجب ۱۲۹۳ قمری، برابر با مرداد یا شهریور ۱۲۵۵ خورشیدی، تنظیم شده و از نمونههای قابل توجه اسناد مرتبط با سیاستهای راهسازی و نوسازی زیرساختهای ارتباطی در عصر ناصری بهشمار میرود.
راه و راهسازی از محورهای مهم نوسازی در دوره قاجار بود و دولت وقت، با تکیه بر دانشآموختگان علوم جدید، به بهبود مسیرهای ارتباطی و تسهیل عبور کاروانها و مسافران توجه داشت. در همین چارچوب، مهندسانی که تحصیلات خود را در خارج از کشور به پایان رسانده بودند، مأموریتهایی در حوزه تسطیح و احداث راهها بر عهده میگرفتند.
براساس مفاد این سند، به دستور ناصرالدینشاه در «مجمع شورای عُظمی» و از سوی نایبالسلطنه امیرکبیر، محمدحسینمیرزا مهندس مأمور میشود مسیر عبور کاروانها و کالسکهها در راه ورامین و بلوک غار را تسطیح کند. در متن سند، بر اصلاح بخشهایی از راه که بر اثر عبور نهرهای کشاورزی آسیب دیدهاند تأکید شده و راهکارهایی مانند عبور آب از زیر جاده یا احداث پل بر روی نهرها پیشنهاد شده است.
در این دستور، تأمین ابزار و وسایل مورد نیاز از سوی دولت و تسریع در اجرای عملیات مورد تصریح قرار گرفته و درباره هزینهها نیز آمده است که مخارج بخشهای واقع در اراضی خالصه از مباشر دریافت شود و در املاک اربابی، مالکان موظف به پرداخت هزینهها و حفظ و حراست از راه احداثشده باشند.

از نظر شکلی، مهر نایبالسلطنه امیرکبیر در سطر نخست سند و پیش از آغاز متن دیده میشود و تحمیدیه «هو» در بالای نوشته آمده است. متن سند با خط شکستهنستعلیق تحریری و نثری روان نگاشته شده و رعایت آداب نامهنگاری دیوانی در تنظیم آن مشهود است. فرمان با عبارت «حسبالمقرر معمول داشته و در عهده شناسند» پایان مییابد که بیانگر اهمیت و الزام اجرای دقیق دستور است.
این سند با شماره ثبت ۲۰۲۶۵-۲۹۶ در آرشیو ملی ایران نگهداری میشود.
۲۵۹
کد مطلب ۲۱۵۶۳۱۸
- خرید ارزان بلیط هواپیما از ۹۰۰ ایرلاین رزرو ارزان ۱.۵ میلیون هتل در سراسر دنیا خرید آنلاین بلیط قطار با بهترین قیمت انواع تورهای مسافرتی، برای هر نوع سلیقه اخذ ویزای آنلاین ۵۰ کشور در کوتاهترین زمان صدور فوری انواع بیمه مسافرتی داخلی و خارجی
-
سند/ دستور بهسازی جاده ورامین در ۱۴۹ سال پیش
-
عکس/ مهری مهرنیا، بازیگر قبل و بعد انقلاب در جوانی؛ دهه ۲۰




















