روابط دختر و پسر و بیان ضرورت‌ها و بایسته‌ها
روابط دختر و پسر و بیان ضرورت‌ها و بایسته‌ها

سازمان‌ها و نهادهای متولی امر جوانان، باید بیشتر به این قبیل پژوهش‌ها بپردازند و بدون اعمال سلیقه‌ها انقباضی، نتایج آن را در اختیار پژوهشگران و نظریه پردازان قرار دهند. به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، به نظر می رسد در بیان بایسته های موضوع روابط دختر و پسر، باید میان بایسته های پژوهشی، بایسته […]

روابط دختر و پسر و بیان ضرورت‌ها و بایسته‌ها

سازمان‌ها و نهادهای متولی امر جوانان، باید بیشتر به این قبیل پژوهش‌ها بپردازند و بدون اعمال سلیقه‌ها انقباضی، نتایج آن را در اختیار پژوهشگران و نظریه پردازان قرار دهند.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، به نظر می رسد در بیان بایسته های موضوع روابط دختر و پسر، باید میان بایسته های پژوهشی، بایسته های حکومت و بایسته های فردی و خانوادگی تفکیک شود.

بنابر روایت الشیعه، در اینجا به برخی از مهمترین بایسته های اشاره می شود:

۱- توسعه پژوهش های لازم در روابط دختر و پسر
همان گونه که پیشتر اشاره شد، پژوهش هایی جدی و بسنده درباره موضوع روابط دختر و پسر وجود ندارد. فقر پژوهشی از یک سو در حوزه واقعیت های روابط دختر و پسر است و از سوی دیگر در حوزه تبیین چرایی آن. فروکاستن ابعاد این قبیل ارتباطات به روابط اجتماعی و عادی،‌ موجب می شود واقعیت های این روابط تأثیر اجتماعی خود را بدون مزاحمت تدبیر و یا کنترل اجتماعی، برجای بگذارد.

انگیزه پژوهشگران و نظریه پردازان به پرداختن در ابعاد این گونه روابط، از آگاهی آنان به چنین واقعیت هایی حکایت دارد.

به نظر می رسد سازمان ها و نهادهای متولی امر جوانان، باید بیشتر به این قبیل پژوهش ها بپردازند و بدون اعمال سلیقه ها انقباضی، نتایج آن را در اختیار پژوهشگران و نظریه پردازان قرار دهند.

۲- سیاستگذاری در جهت کاهش سن ازدواج
افزایش سن ازدواج به تنهایی طیف وسیعی از آسیب های اجتماعی را سبب می شود و یا دست کم شرایط وقوع آن را تسهیل می کند. سیاستگذاری جهت کاهش سن ازدواج یکی از پیش شرط های کنترل این گونه آسیب های اجتماعی از جمله روابط دختر و پسر است.

کاهش سن ازدواج به عوامل گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بستگی دارد؛ بنابراین در برنامه ریزی و سیاستگذاری برای کاهش سن ازدواج نباید بر یک ساحت تمرکز کرده و از ساحت های دیگر غفلت نمود.

۳- تسهیل ازدواج و تنوع الگوهای آن
دین اسلام با رسمیت بخشی به ابراز نیاز جنسی و تسهیل در ارضای آن، وجود غریزه جنسی را از ابتدای دوران بلوغ جدی می گیرد. تنها محدودیت دین اسلام برای ارضای غریزه جنسی، حدود دینی است که آن هم به صورتی آسان و مبتنی بر تساهل وضع شده است.

سنت های مسلمانان در جوامع اسلامی نیز بر حداقلی بودن پیش شرط های ازدواج استوار بوده است. اگرچه الگوی پذیرفته شده در اسلام، منحصر به روابط جنسی میان دو فرد است، اما این الگو قابلیت تنوع پذیری فراوانی دارد.

ازدواج مطلوب آن است که مجموعه ای از تعهدات و اهداف، از جمله بقاء نسل را دربرداشته باشد، اما اسلام ازدواجی را که در آن فقط به جنبه های جنسی و یا عاطفی صرف پرداخته می شود، تأیید کرده است. دیدگاه های متصلبانه و غیر منطقی درباره تنوعات ازدواج به دلیل آسیب دیدن خانواده، در درازمدت خانواده را بیشتر دچار آسیب خواهد کرد.

۴- تقویت هویت و احیای مرجعیت های گذشته
اگرچه بخش مهمی از آسیب پذیری هویت و مرجعیت ها، معلول حاکمیت تفکر مدرنیته است، اما نباید از این امر غفلت شود که بخش مهمی از این آسیب ها، معلول ناکارآمدی ها و کژکار کردی های ساختاری و خرد می باشد. احیای نقش خانواده، روحانیت، تأکید بر هویت ملی و دینی، محدودیت پذیری و قانون گرایی، از جمله مواردی است که به احیای هویت ها و مرجعیت های از دست رفته ها کمک خواهد کرد.

در اینجا نکته‌ حائز اهمیت ضرورت مدیریت آرمان ها و تمایلات نسل جوان است. در دوران دفاع مقدس به دلیل آنکه توجه نسل جوان به آرمان های متعالی معطوف بود و احساسات عمومی توسط مسئولان نظام، به ویژه امام، مدیریت و هدایت می شد، ارزش های مورد نظر نظام به ارزش های نسل جوان تبدیل گردید و ذهنیت های آنان، الگوی مشارکت اجتماعی زنان و مردان و فعالیت‌ اساسی آنان را تحت تأثیر قرار داد. این خود در تقویت پیوندهای اجتماعی و تقویت یا احیای مرجعیت های مورد نظر، نقش مهمی داشت.

۵- احیاء باورهای بنیادین دینی
در بیان عوامل تأثیرگذار بر روابط دختر و پسر، به حاکمیت تفکر مدرنیته و غلبه روحیه فردگرایی و سکولاریسم اشاره کردیم. به نظر می رسد به میزانی که دامنه تأثیر این عامل در آسیب های اجتماعی گسترش دارد، ارائه راه های برون رفت از آن نیز با دشواری ها و پیچیدگی های فراوانی مواجه است.

در گام نخست می ‌توان با ترویج فرهنگ جمع گرایی،‌ ایثار،‌ خانواده گرایی و قناعت، به حذف برنامه ها و سیاست هایی که با این باورها در تقابل است اقدام کرد. اراده جمعی بر احیای باورهای بنیادین دینی، بر نظریه پردازی و سیاستگذاری های همسو با این باورها مبتنی است. اما باید پذیرفت که بسیاری از آموزه ها، برنامه ها، نظام ها و ساختارهای مبتنی بر تفکر مدرنیته با باورهای بنیادین دینی تعارض دارد. البته این مطلب هنوز مورد پذیرش و اجماع عمومی نخبگان جامعه ایرانی نیست.

۶- بازترسیم شاخص های رشد فرهنگی اجتماعی
شاخص های رشد از این جایگاه برخوردارند که می توانند مقیاسی برای ارزش‌ گذاری تحولات در حوزه‌های مختلف باشند. پذیرش شاخص های فرهنگی اجتماعی استاندارد شده از سوی نهادهای بین المللی که بر پیش فرض های الحادی و مدرن استوار است،‌ تحولات فرهنگی و اجتماعی را به سمت اهداف مادی جهت دهی خواهد نمود و نتیجه ی آن غلبه ی فرهنگ مدرن بر ذهنیت نسل جوان و نخبگان ما و همچنین ظهور پدیده های نامیمونی است که با فاصله‌ی زمانی کم و یا زیاد در کشورهای مرجع شاهد آن بوده ایم.

آیا این نکته که کشوری مانند سوئد با احراز رتبه ی اول در رعایت شاخص های حقوق بشر و حقوق زنان با معضلات مهمی چون نرخ ۵۵ درصدی فرزندان نامشروع و نرخ ۶۳ درصدی همزیستی های خارج از چارچوب ازدواج رسمی رو به‌ روست به ما نشان نمی دهد که شاخص های نظام های مادی قابلیت سنجش تحولات در نظام های دینی را ندارد؟

۷- اصلاح نظام آموزشی
مهمترین رسالت نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی در هر جامعه ای، اصلاح ذهنیت‌ ها، تمایلات و رفتار آحاد جامعه به سمت اهداف تعریف شده و مطابق با آرمان ها و نیازهای آن جامعه است. از آنجا که نظام آموزشی مدرن نسبت به ارزش های اخلاقی و مقوله ی جنسیت حساسیت مثبتی نداشته است لازم است با اصلاحات اساسی در نظام آموزشی و پرورشی، مقوله ی تربیت فرزندان را بر اساس مفاهیم و آموزه های اسلامی بازنگری کرد.

امروزه متون تربیتی در لفافه ای از آموزه های دینی، واقعیت نظام تربیتی را از دید صاحب نظران مخفی کرده است و به نظر می رسد تحولات اخیر، به ویژه در مقطع آموزش ابتدایی، به ترویج فرهنگ تساهل و تسامح و نفی مرجعیت اخلاقی منجر شود و انگیزه ی والدین و مربیان را در انتقال ارزش های اخلاقی به نسل آتی کمرنگ تر سازد. توجه به تربیت جنسی و تربیت جنسیتی نیز از محورهای مهم در اصلاح نظام آموزشی است.

از سوی دیگر لازم است سیاست های تربیتی و اخلاقی رسانه ها به ویژه صدا و سیما باز ترسیم شود و رسانه ها نسبت به اجرای سیاست ها پاسخگو باشند. جای تعجب است با آن که رسانه ی ملی، به اعتراف صاحب نظران و به ادعای مدیران رسانه، از تأثیرگذارترین عوامل در تربیت فرزندان است اما هیچ نهادی، خارج از سازمان صدا و سیما، مسئولیت نظارت بر عملکرد این سازمان را بر عهده ندارد.

منبع: حوراء؛ دی ۱۳۸۷؛ شماره ۲۸

کد مطلب ۲۱۵۴۳۶۱

    خرید ارزان بلیط هواپیما از ۹۰۰ ایرلاین رزرو ارزان ۱.۵ میلیون هتل در سراسر دنیا خرید آنلاین بلیط قطار با بهترین قیمت انواع تورهای مسافرتی، برای هر نوع سلیقه اخذ ویزای آنلاین ۵۰ کشور در کوتاه‌ترین زمان صدور فوری انواع بیمه مسافرتی داخلی و خارجی
  • روابط دختر و پسر و بیان ضرورت‌ها و بایسته‌ها

    روابط دختر و پسر و بیان ضرورت‌ها و بایسته‌ها

  • ۲۵جلوه از فضایل حضرت فاطمه(س)

    ۲۵جلوه از فضایل حضرت فاطمه(س)

  • کلیسای متروکه ۱۲۰ ساله در استرالیا مسجد شد

    کلیسای متروکه ۱۲۰ ساله در استرالیا مسجد شد

  • آیا سادات برای فرار از ظلم خلفا به ایران آمدند؟؛ روایتی از هجرت ساد

    آیا سادات برای فرار از ظلم خلفا به ایران آمدند؟؛ روایتی از هجرت ساد

  • الگوگیری از سیره فاطمی؛ درس‌های تربیتی برای مادران امروز/ روز مادر؛ تجربه محبت یا مسئولیت؟

    الگوگیری از سیره فاطمی؛ درس‌های تربیتی برای مادران امروز/ روز مادر؛ تجربه محبت یا مسئولیت؟