تحریم‌ها سد راه حمل‌ونقل دریایی نیست
تحریم‌ها سد راه حمل‌ونقل دریایی نیست

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران گفت: تحریم‌ها موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود، اما مانع فعالیت ناوگان دریایی نشده‌؛ با این حال سهم اقتصاد دریا در GDP کشور هنوز بین ۲ تا ۸ درصد باقی مانده است. به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، امروز (شنبه، ۲۹ آذر) در دومین نشست خبری […]

تحریم‌ها سد راه حمل‌ونقل دریایی نیست

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران گفت: تحریم‌ها موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود، اما مانع فعالیت ناوگان دریایی نشده‌؛ با این حال سهم اقتصاد دریا در GDP کشور هنوز بین ۲ تا ۸ درصد باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، امروز (شنبه، ۲۹ آذر) در دومین نشست خبری همایش بین‌المللی توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایه‌گذاری، با اشاره به موضوع اسنپ‌بک اظهار کرد: اسنپ‌بک در واقع صرفاً یک عبارت تحریمی است که پس از چند سال بازگشته و اگر فاصله زمانی میان دو دوره تحریم گذشته را نیز در نظر بگیریم، اتفاق جدیدی که منجر به تشدید محدودیت بر فعالیت‌های دریانوردی و کشتیرانی کشور شود، رخ نداده است.

وی افزود: هر آنچه پیش از این توسط آمریکا اعمال می‌شد و با هدف ایجاد محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران بود، در قالب همین عنوان اسنپ‌بک مطرح شده و باید این واقعیت را بپذیریم که علیرغم برخی اظهارات درباره عدم تأثیر تحریم‌ها، تحریم‌ها هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد و مدت زمان دستیابی به برنامه‌های اجرایی را طولانی‌تر می‌کند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: بر همین اساس، تحریم‌ها نمی‌توانند مانع اصلی فعالیت‌های ما باشند، اما گلوگاه‌هایی ایجاد می‌کنند که این گلوگاه‌ها به تشدید شرایط اقتصادی منجر می‌شود و فشار مضاعفی بر بخش‌های مختلف وارد می‌کند.

وی افزود: در مجموع، فعالیت‌های کشتی‌های ایرانی به دلیل قرار گرفتن ذیل تحریم‌ها طی حداقل ۱۰ سال گذشته، با اتکا به تجربیات مؤثر در بی‌اثر کردن تحریم‌ها ادامه یافته و خوشبختانه ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، کالاهایی را که از مقاصد و بنادر مختلف به ایران و سایر نقاط حمل می‌کند، طبق زمان‌بندی‌های مشخص به مقصد می‌رساند.

پل‌مه تصریح کرد: در حال حاضر، ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای تردد دریایی ندارد و عملیات حمل‌ونقل دریایی کشور بدون وقفه و بر اساس برنامه‌های تعریف‌شده در حال انجام است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی ادامه داد: از هفته گذشته، بانک مرکزی تغییراتی در نرخ ETS و یکسان‌سازی آن با تالار دوم اعمال کرد که این اقدام موجب افزایش عدد تسعیر ارز شد و طبیعتاً بر اساس عرف متداول محاسبات، ما مکلف هستیم محاسبات و وصول مطالبات را بر مبنای نرخ جدید اعلامی بانک مرکزی انجام دهیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس، به اشخاصی که دارای بدهی تقویمی و قطعیت‌یافته بودند، یک مهلت ۱۰ روزه داده شد و اعلام کردیم از تاریخی که بانک مرکزی نرخ جدید را ابلاغ کرده، این افراد ۱۰ روز فرصت دارند تسویه خود را بر اساس نرخ ماقبل افزایش نرخ تسعیر و پیش از انتقال به تالار دوم انجام دهند. در صورتی که این مهلت مورد استفاده قرار نگیرد، محاسبات بر اساس نرخ‌های جدید انجام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه مغفول اقتصاد دریا محور گفت: واقعیت این است که به دلیل بی‌توجهی‌های سنواتی به حوزه دریا، ما استانداردهای متداول جهانی برای بهره‌وری از دریا را به‌کار نگرفته‌ایم و بیشتر به اقتصاد حوزه‌هایی پرداخته‌ایم که صرفاً به‌صورت غیرمستقیم با دریا مرتبط بوده‌اند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: نرخ‌های مطرح‌شده حوزه GDP (تولید ناخالص داخلی) بسیار پایین است و تاکنون نرخ رسمی مشخصی اعلام نشده و تنها اعداد غیررسمی بین ۲ تا ۸ درصد مطرح بوده، در حالی که در کشورهایی با اقتصاد مبتنی بر دریا، این سهم تا ۲۶ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: نماینده مجلس شورای اسلامی، در وزارت راه اعلام کردند که سهم وزارت راه از GDP کشور عدد بالایی است و اگر به‌صورت مفروض ۵۰ درصد GDP را ذیل مسئولیت‌های این وزارتخانه در نظر بگیریم، حداقل ۲۰ درصد آن به دریا مرتبط است، اما متأسفانه شاخص مشخص و تعریف‌شده‌ای در این حوزه وجود ندارد.

پل‌مه در پایان خاطرنشان کرد: سهمی که تاکنون از دریا استیفا شده، عمدتاً از منظر منافع تجارت خارجی سرزمینی و نگاه دولت بوده، در حالی که از منظر بخش خصوصی، دریا یک فرصت بسیار ارزشمند و الهی برای کشور محسوب می‌شود. ما باید به این باور برسیم که دریا می‌تواند مزیت جدی برای ایجاد اشتغال، درآمدزایی مؤثر و افزایش بهره‌وری فراهم کند، مشروط بر آنکه پیش‌نیازهای لازم برای بهره‌برداری از این مزیت را بپذیریم و اجرا کنیم.

کد خبر ۶۶۹۵۶۱۲ زهره آقاجانی

  • معطلی کشتی‌ها در لنگرگاه؛ واردات کالاهای اساسی گرفتار فرآیندهای ارزی

  • دست‌اندرکاران بندری به زودی از محدودیت‌های تأمین اجتماعی معاف می‌شوند

  • پل مرزی کلاله – آغبند؛ شریان طلایی دیپلماسی ترانزیت ایران‌ – آذربایجان

  • مصطفی‌یف: محدودیت‌های بانکی میان ایران و آذربایجان برطرف شد

  • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
  • تلویزیون آن
  • شکار غیرمجاز در مهدیشهر خنثی شد؛ دستگیری ۳ متخلف

  • تکریم مشتریان، اصل راهبردی گروه بهمن است

  • معرفی آثار پذیرفته شده بخش مسابقه پوستر جشنواره تئاتر فجر

  • پیرهادی: احداث آرامستان جدید در پایتخت باید زودتر انجام گیرد

  • رهبر کره شمالی: «اسرائیل» یک پروژه تروریستی است

  • یک سال بی‌خبری از پزشکی که به جرم انسانیت بازداشت شد

  • میزان بارش در شهرهای استان بوشهر

  • اجرای پروژه نورپردازی از طاق‌بستان تا میدان فردوسی

  • آفت‌کش‌ها میکروب‌های مفید روده‌ را به خطر می‌اندازند

  • آغاز بهره‌برداری از سامانه متمرکز نوبت‌دهی اینترنتی بیمارستان‌ها

  • بارش برف در حرم مطهر امام رضا(ع)

  • کالابرگ دهک‌های درآمدی چهارم تا هفتم شارژ شد

  • عقیل کشاورز مامور موساد و ارتش رژیم صهیونیستی اعدام شد

  • تداوم بارش شدید برف در مشهد

  • تجاوز آمریکا به سوریه و هدف قرار دادن بیش از ۷۰ نقطه؛اولین واکنش ترامپ

  • تماس تلفنی وزیر امور خارجه انگلیس با عراقچی

  • واکنش رژیم جولانی به بمباران ده‌ها نقطه در سوریه توسط آمریکا

  • حمله تند باشگاه تراکتور به پرسپولیس و کریم باقری؛ خجالت نکشیدید!

  • همتی‌فر: ضارب فرمانده انتظامی مشهد دستگیر شد

  • روسیه معاهدات نظامی با چند کشور اروپایی را فسخ می‌کند

  • روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های ورزشی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های ورزشی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های صبح شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های صبح شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

  • مانتو
  • تور شفق قطبی
  • تعمیر کامپیوتر تهران
  • ایمپلنت دندان
  • استعلام شرکت با کد ملی
  • آلپاری
  • تبلیغات گوگل ادز
  • فروش خودرو کارکرده
  • خرید دستگاه تصفیه آب
  • تبلیغ در گوگل
  • چاپ کارت ویزیت
  • سرور اچ پی
  • خرید دام زنده
  • مهرینو
  • تهران تایمز
  • روزنامه آگاه