پس از آنکه گوگل توانست فاصلهای چشمگیر در رقابت هوش مصنوعی با OpenAI ایجاد کند، حالا اتحادیه اروپا در حال بررسی این مسئله است که آیا این جهش با روشهایی منصفانه به دست آمده است یا نه. تینا مزدکی_پس از آنکه گوگلِ آلفابت با انتشار ChatGPT از سوی OpenAI غافلگیر شد، حالا خود را به […]
پس از آنکه گوگل توانست فاصلهای چشمگیر در رقابت هوش مصنوعی با OpenAI ایجاد کند، حالا اتحادیه اروپا در حال بررسی این مسئله است که آیا این جهش با روشهایی منصفانه به دست آمده است یا نه.
تینا مزدکی_پس از آنکه گوگلِ آلفابت با انتشار ChatGPT از سوی OpenAI غافلگیر شد، حالا خود را به هوش مصنوعی این شرکت رسانده است. مدلهای هوش مصنوعی این شرکت اکنون بهخوبی عمل میکنند. اما آیا گوگل این شتابگیری را «بهطور منصفانه» بهدست آورده است؟ شاید نه. اگر نهایتاً رگولاتورها به این نتیجه برسند که گوگل باید تغییراتی ایجاد کند که میتواند به ضرر مسیر توسعه هوش مصنوعی این شرکت تمام شود، آنوقت پاسخ نظارتی ممکن است دردناک باشد، هرچند برای بازار بهتر است.
تنظیمگران اروپایی بهتازگی تحقیقاتی را درباره نحوه عرضه قابلیتهای AI Overviews و AI Mode توسط گوگل آغاز کردهاند؛ قابلیتهایی که موتور جستوجوی مسلط این شرکت را تقویت میکنند. هدف این بررسی آن است که مشخص شود آیا گوگل شرایط ناعادلانهای را بر تولیدکنندگان محتوا تحمیل کرده و با این کار، مزیتی غیرمنصفانه برای مدلهایش ایجاد کرده است یا خیر.
درحالیکه OpenAI، Anthropic، آمازون و دیگر بازیگران هوش مصنوعی صدها میلیون دلار برای عقد قراردادهای دیتایی با ناشران هزینه میکنند، گوگل از امتیازی برخوردار است که دیگران ندارند و آن هم دسترسی ممتاز و رایگان به کل اینترنت از طریق همان خزندهای که موتور جستوجویش را تغذیه میکند است. این خزنده Googlebot است که بهطور خودکار صفحات وب را میکاود و همه آنچه مییابد را در ایندکس عظیم و قابل جستوجوی گوگل ذخیره میکند.
بنابراین درحالیکه سایر شرکتها مجبورند برای دسترسی به دادههای باکیفیت هزینه بپردازند، گوگل همان محتوایی را که وبگرد سادهاش برای جستوجو جمعآوری میکند، برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی شامل Gemini و AI Overviews، آن هم بدون پرداخت هزینه نیز بهکار میگیرد. مسئله زمانی پیچیدهتر میشود که بسیاری از ناشران با کاهش ترافیک مواجه شدهاند؛ چون کاربران پاسخهایشان را از خلاصه AI Overviews میگیرند و دیگر روی لینکها کلیک نمیکنند. یک شوخی قدیمی میگفت بهترین جا برای پنهانکردن یک جسد، صفحه دوم نتایج گوگل است. اما حالا حتی صفحه اول هم کمتر دیده میشود؛ چون خلاصهی هوش مصنوعی درست بالای همه نتایج نشسته است.
ناشران در تنگنا هستند. اگر دسترسی Googlebot را مسدود کنند، در نتایج جستوجوی معمولی دیده نمیشوند. اگر اجازه دهند گوگل از محتوای آنها برای آموزش استفاده کند، فرصت دریافت پول را از دست میدهند و بدتر اینکه طبق اسناد ارائهشده در دادگاه گوگل حتی زمانی هم که یک وبسایت رسماً «انصراف» میدهد، باز هم بخشی از محتوای آن را برای آموزش مدلها بهکار میگیرد. مدیرعامل Cloudflare، مَتیو پرینس، در نشست Bloomberg Tech گفته بود: «گوگل انگار میگوید ما حق الهی داریم که از تمام محتوای دنیا استفاده کنیم، حتی اگر برایش پول ندهیم.»
پرینس مدتی است که به تنظیمگران اروپایی یک راهحل ساده و هوشمندانه پیشنهاد میدهد. گوگل مجبور شود Googlebot فعلی را فقط برای جستوجو استفاده کند و یک خزنده مستقل دیگر بسازد که فقط برای AI Overviews و آموزش مدلهای هوش مصنوعی عمل کند. در این صورت ناشران میتوانند جداگانه آن خزنده را مسدود کنند یا از گوگل درخواست مذاکره و پرداخت هزینه داشته باشند. چنین تغییری هیچ لطمهای به پیشرفت هوش مصنوعی نمیزند. همانطور که انویدیا برای تراشهها و مهندسان برای کارشان پول میگیرند، ناشران هم میتوانند برای محتوایشان هزینه دریافت کنند.

ساختن رباتی جدید برای گوگل کاری بسیار ساده است کافیست شناسهای متفاوت برای آن تعریف کند. اما آلفابت با هر تغییری که مجبورش کند مانند دیگر شرکتها برای دادههای آموزشی پول بپردازد، شدیداً مخالفت خواهد کرد. این شرکت اکنون مزیت انحصاری ناشی از محبوبیتش که آن را به یک فعل تبدیل کرده است را در اختیار دارد و بیش از ۹۰ درصد جستوجوهای وب را در دست گرفته است.
و فراموش نکنیم که گوگل جایگاه فعلیاش را تنها با نوآوری به دست نیاورده؛ بلکه در گذشته با پرداخت پولهای کلان پیش رفته است، از جمله ۲۰ میلیارد دلار پرداخت به اپل در سال ۲۰۲۲ (طبق اسناد دادگاه) تا موتور جستوجوی پیشفرض آیفون باشد.
رشد انفجاری هوش مصنوعی باید یک بازار رقابتی با صدها شرکت فعال، مشابه دوران آغازین داتکام ایجاد میکرد؛ اما اکنون این جریان در حال تقویت غولهایی مثل گوگل است. استفاده دوگانه از Googlebot فقط آخرین نمونه از بهرهبرداری این شرکت از قدرت انحصاریاش است.
گوگل میگوید تحقیقات اتحادیه اروپا خطر خفهکردن نوآوری را دارد، آن هم در بازاری که بیش از هر زمان دیگری رقابتی است. اما حقیقت برعکس است. مزیت پنهانی که احتمالاً گوگل را به این سرعت به OpenAI رساند، باید متوقف شود.
منبع: bloomberg
۵۸۳۲۳
کد مطلب ۲۱۵۴۳۳۷
- خرید ارزان بلیط هواپیما از ۹۰۰ ایرلاین رزرو ارزان ۱.۵ میلیون هتل در سراسر دنیا خرید آنلاین بلیط قطار با بهترین قیمت انواع تورهای مسافرتی، برای هر نوع سلیقه اخذ ویزای آنلاین ۵۰ کشور در کوتاهترین زمان صدور فوری انواع بیمه مسافرتی داخلی و خارجی
-
انحصار گوگل کار دستش داد/ پشتپرده پیشرفت Gemini فاش شد
























