آثار ایرانی از جشنواره‌های جهانی کنارگذاشته می‌شوند؛ لزوم تغییر ساختار
آثار ایرانی از جشنواره‌های جهانی کنارگذاشته می‌شوند؛ لزوم تغییر ساختار

یک انیماتور ایرانی با اشاره به تجربیات داوری در جشنواره‌های خارجی گفت که بسیاری از آثار ایرانی به‌دلیل ساختار قدیمی و نداشتن تطابق با استانداردهای جهانی از جشنواره‌ها کنار گذاشته می‌شوند. زحل رضوی انیماتور ایرانی که به عنوان داور در چند جشنواره بین‌المللی از جمله جشنواره سینه کوئست حضور داشته است، در گفتگو با خبرنگار […]

آثار ایرانی از جشنواره‌های جهانی کنارگذاشته می‌شوند؛ لزوم تغییر ساختار

یک انیماتور ایرانی با اشاره به تجربیات داوری در جشنواره‌های خارجی گفت که بسیاری از آثار ایرانی به‌دلیل ساختار قدیمی و نداشتن تطابق با استانداردهای جهانی از جشنواره‌ها کنار گذاشته می‌شوند.

زحل رضوی انیماتور ایرانی که به عنوان داور در چند جشنواره بین‌المللی از جمله جشنواره سینه کوئست حضور داشته است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این تجربیات اظهار کرد: درباره داوری جشنواره‌ها باید بگویم که از میان داوری‌های بین‌المللی اخیر، تنها در یک جشنواره حضور فیزیکی داشتم و در سایر موارد به‌صورت غیرحضوری داوری انجام شد. به‌عنوان مثال، در جشنواره‌های هانوی و ویتنام یا جشنواره هندوستان حضور نداشتم. تنها جشنواره‌ای که به‌صورت حضوری در آن شرکت کردم، جشنواره تلویزیونی کودک در جمهوری چک بود.

وی درباره تجربه حضورش در جشنواره تلویزیونی کودک بیان کرد: نکته بسیار قابل توجه برای من در آن جشنواره، جایگاه سینما در نظام آموزشی کودکان بود. حضور دانش‌آموزان به‌صورت سازمان‌یافته و گسترده در سالن‌های سینما کاملاً محسوس بود، به‌گونه‌ای که گویی سینما رفتن بخشی از برنامه آموزشی آنهاست. علاوه بر این، جلسات پرسش و پاسخ با کارگردانان برگزار می‌شد و کودکان درباره فرآیند تولید فیلم سؤال می‌پرسیدند. این تعامل برای من بسیار الهام‌بخش بود و نشان می‌داد که چگونه می‌توان از سنین پایین، مخاطب آگاه و علاقه‌مند به سینما تربیت کرد.

این انیماتور تاکید کرد: در این جشنواره‌ها، کنجکاوی زیادی نسبت به سینما و انیمیشن ایران وجود داشت. در مهمانی‌ها و گردهمایی‌های داوران که اغلب در فضاهای تاریخی برگزار می‌شد، گفتگوهای مفصلی درباره جایگاه انیمیشن، فرهنگ و فرآیند فیلمسازی در کشورهای مختلف شکل می‌گرفت. با این حال، محدودیت‌های حضور فیلمسازان ایرانی کاملاً مشهود بود. همزمان با من، یکی از فیلمسازان ایرانی نیز به جشنواره دعوت شده بود، اما به‌دلیل مشکلات ویزا نتوانست حضور پیدا کند. این موضوع نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از ضعف تعامل ما با سینمای جهان، ناشی از دشواری‌های حضور فیزیکی فیلمسازان در رویدادهای بین‌المللی است و این مسئله عملاً به فرصت‌سوزی منجر می‌شود.

وی با اشاره به حضور پررنگ فیلمساران زن اظهار کرد: در داوری‌های اخیر که از سال ۲۰۲۲ تاکنون پنجمین تجربه داوری بین‌المللی من محسوب می‌شود، به‌وضوح شاهد پررنگ‌شدن حضور فیلمسازان زن در جهان بوده‌ام. آثار متعددی از زنان فیلمساز از اروپا، آمریکا، هند و دیگر کشورها در جشنواره‌ها حضور دارند و می‌درخشند. این در حالی است که حضور فیلمسازان زن ایرانی در مقایسه بسیار کم‌رنگ شده است. کاهش حمایت‌ها و فاصله گرفتن تولیدات ما از استانداردهای مورد انتظار جشنواره‌های بین‌المللی، باعث شده است این شکاف عمیق‌تر شود و حس نوعی حسرت ایجاد کند.

این هنرمند بیان کرد: فیلم‌های کوتاه درخشان، چه در حوزه کودک و نوجوان، چه در ژانرهای فانتزی و حتی وحشت، به‌وفور توسط زنان فیلمساز خارجی تولید می‌شود اما در ایران، مسیر حضور زنان فیلمساز روزبه‌روز پیچیده‌تر و محدودتر به نظر می‌رسد. این موضوع به‌وضوح در داوری‌ها دیده می‌شود تا جایی که در برخی جشنواره‌ها تأکید می‌شود آثار زنان حتماً توسط داور زن بررسی شود، چرا که تعداد این آثار بسیار بالاست و حتی گاه بخش‌های مستقلی به فیلم‌های زنان اختصاص داده می‌شود.

رضوی در پایان متذکر شد: به‌نظر من، با ایجاد بستر مناسب، حمایت هدفمند و به‌روزرسانی در شیوه‌های روایت، کارگردانی و حتی تجهیزات فنی، می‌توان دوباره زمینه درخشش سینمای ایران را فراهم کرد. متأسفانه در حال حاضر، بسیاری از آثار ایرانی به‌دلیل ساختارهای قدیمی و نداشتن تطابق با استانداردهای جهانی، در جشنواره‌های خارجی به‌راحتی کنار گذاشته می‌شوند. بازنگری جدی در این حوزه‌ها می‌تواند مسیر دیده‌شدن دوباره سینمای ایران را هموار کند.

کد خبر ۶۶۹۵۳۵۹ ندا زنگینه

  • برای سینمای کودک به اندازه یک بازیکن فوتبال هم هزینه نمی‌کنند

  • سینمای دغدغه‌‎مند بین کنترل داخلی و جو منفی خارجی گیر افتاده است

  • مریم بحرالعلومی داور جشنواره زنان ترکیه شد

  • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
  • تلویزیون آن
  • خانه‌ای که هر شب یلدا بود؛ روایت صله‌ رحم در خانه شهیدان خوش‌سیرت

  • حرکات نمایشی پرخطر در کرمان؛ خودرو توقیف شد

  • از لیگ دو تا نزدیک شدن به لیگ برتر/ پروژه موفق استقلال در فوتبال زنان

  • اهدای بسته‌های معیشتی در آمل

  • کندی عملکرد ساتبا، هزینه‌ای پنهان بر دوش تولید

  • انتقاد رسانه یونانی از سرمربی المپیاکوس/ سردرگمی در استفاده از طارمی

  • تذکر قانونی خطاب به رئیس سازمان تأمین اجتماعی

  • ممیقانی: تردد در برخی محورهای خراسان شمالی تنها با زنجیر چرخ ممکن است

  • ۱۸ میلیارد دلار ارز در ۱۴۰۳ بازنگشت؛ رقم ۱۴۰۴ تاکنون ۹ میلیارد دلار

  • مریدی: یلدا میراثی کهن از فرهنگ مهرورزی ایرانیان است

  • تشدید سامانه بارشی در ۴ استان؛ پایان بارش‌ها در اغلب نقاط کشور از فردا

  • روایت نفوذ موساد به سلیمانیه عراق؛ همسر یهودی «قباد طالبانی» کیست؟

  • دانشگاه‌های آزاد اصفهان فردا غیر حضوری شد

  • تساوی المپیاکوس با گلزنی طارمی در لیگ یونان

  • نفتکش توقیف‌شده توسط آمریکا در سواحل ونزوئلا متعلق به چین است

  • فضاسازی جدید رژیم صهیونیستی درباره برنامه دفاع موشکی ایران

  • مدارس چند شهرستان اصفهان به‌دلیل برودت هوا فردا با تاخیر باز می شود

  • تصرف ۲ شهرک دیگر در دونتسک و سومی توسط روسیه

  • برداشتن روبنده قره‌العین مصداق برهنگی بود!/ نقش بهاییت در اتفاقات ۱۴۰۱

  • مهم ترین عناوین اخبار استان هرمزگان ۲۹ آذرماه

  • روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های اقتصادی یکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های اقتصادی یکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های ورزشی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های ورزشی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های صبح شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

    روزنامه‌های صبح شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴

  • مانتو
  • تور شفق قطبی
  • تعمیر کامپیوتر تهران
  • ایمپلنت دندان
  • استعلام شرکت با کد ملی
  • آلپاری
  • تبلیغات گوگل ادز
  • فروش خودرو کارکرده
  • خرید دستگاه تصفیه آب
  • تبلیغ در گوگل
  • چاپ کارت ویزیت
  • سرور اچ پی
  • خرید دام زنده
  • مهرینو
  • تهران تایمز
  • روزنامه آگاه